سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در هفته دفاع مقدس برگزار كرد:اولين نمايشگاه از گزيده اسناد ادارات استان در هشت سال دفاع مقدس

سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد گزيده اي از اسناد مربوط به ادارات استان در هشت سال جنگ تحميلي و ايفاي نقش مردان و زنان يزدي را در اين دوران به تصوير كشيد .

محمد رضا ملك ثابت مدير اسناد و كتابخانه ملي استان هدف از برگزاري اين نمايشگاه را افزايش اطلاعات تاريخي مردم در مقابله با جنگ رواني دشمن عنوان كرد و گفت: سازمان اسناد در صادقانه ترين نوع اطلاع رساني به جمع آوري و عرضه اسنادي تصويري و نوشتاري از دوران دفاع مقدس مبادرت ورزيده است تا مبادا اين بخش مهم از تاريخ مردم ايران تحريف شود و يا در يادهاي مردمي كه سازنده اين حماسه ها بوده اند كمرنگ گردد.

ملك ثابت افزود: در اين مرحله 30 قطعه عكس تاريخي و 45 برگ سند مكتوب شامل صورتجلسات ، نامه ها ، گواهي ها و... از سال 1359 تا 1364 با همكاري سپاه پاسداران، جهاد كشاورزي، بنياد شهيد و بنياد حفظ آثار دفاع مقدس جمع آوري شده است . مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان گفت : اميدواريم در آينده با همكاري تمامي ادارات استان كليه اين اسناد را از سطح ادارات و حتي اسناد در اختيار مردم شريف استان را جمع آوري و طبقه بندي كنيم تا ضمن غني تر كردن گنجينه اسناد استان،در نمايشگاههاي بعدي اسناد بيشتري را در معرض ديد علاقمندان قرار بدهيم.

نمايشگاه مقاومت و ايثار (جنب پارك كوهستان) از 31 شهريور تا 7 مهر از ساعت 6 تا 10 شب براي استفاده علاقمندان برپا مي باشد.

گفتني است بر اساس يك مقايسه تحقيقي كه واحد پژوهش اسناد ملي يزد انجام داده است در همه قراردادهاي دويست سال اخير بين ايران و كشورهاي ديگر بخشي از خاك ايران به ديگران واگذار شده است . مجموع اين واگذاري ها كه جزء به جزء آن در اين تحقيق همراه با نقشه هايي از كتابهاي خارجي آمده است بيش از 5/3 ميليون كيلومتر مربع يعني بيش از دو برابر مساحت فعلي ايران بوده است در حالي كه در قرارداد 598 ( پايان جنگ ايران و عراق در سال 1367 ﻫ. ش ) نه تنها هيچ بخشي از خاك ايران به دشمن نرسيده بلكه امتيازاتي براي ايران به دست آمده است .

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=39546dfae%20moghds%20%20p%20copy.jpg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا